Map editor 1. díl

Autor: Domcek

Původním autorem seriálu byl „Honza“ a vytvořil ho roku 2010. Měl 4 díly, ty budou postupně zveřejněny i tady, další díly již budu psát já. Původně to byl návod pro editor na German Truck Simulator, bohužel byl takřka ztracen a vydoloval jsem ho přes Waybackmachine, bohužel už bez obrázků. Upravil jsem tedy celý návod tak, aby seděl na Euro Truck Simulator 2 a nafotil jsem nové obrázky. Vám, co s editorem začínáte, přeji hodně trpělivosti a úspěšných projektů. Domcek

Tento seriál je určen všem, kteří by se rádi naučili stavět mapy do her SCS Software. Postupně probereme všechno, co se týká nejen editoru, ale také úpravy definičních souborů, úpravy textur a mnoho dalšího.

Seriál je psán pro editaci map v Euro Truck Simulator 2. Pokud máte nějakou starší hru od SCS, věřte, že opravdu nemá cenu na ní již něco stavět, takřka nikdo je již nehraje.

 


Co budete potřebovat?

Kromě hry také následující věci: archivační program a textový editor. Později, až budeme upravovat textury, k tomu přibude i grafický editor, ale ten teď vůbec není podstatný, nejdříve se musíme naučit základy práce. Volbu pomocných programů nepodceňujte. Zvolíte-li programy, které se zdlouhavě ovládají, nepůjde vám práce od ruky a to nikoho nebaví.

Soubory se kterými budeme pracovat jsou dá se říct .zip soubory a na jejich úpravu doporučím program WinRar. Integruje se do průzkumníka a umí jednoduše přibalovat soubory bez komprese, což je to co potřebujeme.

Jako textový editor doporučuji vynikající český PSPad, který je jak stvořen pro editaci zrovna takových věcí, jako jsou definičí soubory. Jestli máte nějaký jiný oblíbený, tak proč ne – důležité je, aby uměl ukládat čistý text bez formátování.

Jinak neočekávám nějaké zvláštní schopnosti ovládání počítače, ale rozhodně byste měli znát rozdíl mezi souborem a složkou, jak pracovat s archivy zip a takové ty podobné začátečnické věci.

No… budete potřebovat ještě něco? Ano, trpělivost. Zejména ze začátku. Pokud jste v editování začátečníky, vybudujete a smažete pěkných pár měst a krajin, než začnete být se svou prací spokojeni. A až budete editor ovládat se vší parádou, trpělivost budete potřebovat taky. Jakkoliv jde práce od ruky, postavit pěkné město je obrovská piplačka a zjistíte, že aby něco vypadalo k světu, strávíte na jednom kousku mapy klidně několik dní. Na celé mapě pak měsíce… na té největší třebas rok.

No a k té trpělivosti se váže ještě jedna věc. Čtěte pozorně a nepřeskakujte, zvlášť v případě, že jste začátečníci. Často se stane, že nějakou věc vysvětlím a pak někdy později už tuto znalost budu považovat za automatickou.

Pořád čtete dál? Neodradil vás předchozí odstavec? Dobře!

 


Vymezení základních pojmů

Abych stále nemusel některé věci vypisovat podrobně, dohodneme se na určité terminologii.

Složka hry je složka, kde máte hru nainstalovanou, takže např. C:\Program Files\Euro Truck Simulator 2. Pokud máte 64-bitový operační systém, bude to spíše C:\Program Files (x86)\Euro Truck Simulator 2.
Pokud máte jako já Steamverzi,tak musíte najít složku, kde máte nainstalovaný Steam a v ní složku s hrou. U mě např. C:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\Euro Truck Simulator 2

slozka_hry

Složka base a složka map jsou uvnitř složky hry. Pravděpodobně je tam ale ještě nemáte. Víte co, rovnou si je vytvoříme. Přesuňte se do složky hry a vytvořte v ní složku s názvem base. Pak se přesuňte do této nové složky a vytvořte v ní složku s názvem map. Na co je tato složka potřeba? Budeme do ní totiž průběžně ukládat naši mapu.

Složka modů je úplně někde jinde. Podívejte se do Dokumentů a najdete tam složku pojmenovanou tak, jako vaše hra, takže třeba Euro Truck Simulator 2. Přesuňte se do ní a podívejte se, jestli tam existuje složka mod (nejspíš ano, protože jste si už pravděpodobně nějaké modifikace stahovali). Pokud ano, je vše v pořádku, pokud ne, tak jí prostě vytvořte a vše je v pořádku taky.Když už jsme u toho tak pro lepší práci s uloženou mapou si vytvořte do složky mod složku map.

slozka_mod


Jak SCS hry přistupují ke svým datům a datům modifikací

Tohle je strašně důležité vědět, bez znalosti téhle věci nikdy modifikování nepochopíte. Zkuste si představit, že hra se skládá z obrovského množství součástek. Jsou tu modely aut, modely domů, textury, zvuky, pravidla hry a mnoho dalšího. Tyhle všechny věci jsou pochopitelně uloženy v souborech. A všechny tyhle soubory jsou uloženy v jednom velkém souboru zip. Ten má příponu .scs. Pár takových se nachází ve složce hry. Bohužel se nedají klasicky otevřít, je to zablokované, jak se do nich dostat si ukážeme později.

Uvnitř se nachází nějaké složky, pojmenované jako automat, model, uilab apod.

Důležitý je pro nás obsah složky map. Ten se liší v závislosti na použité hře.

Euro Truck Simulator 2 zde má jeden soubor a nějaké složky, pro nás je zatím důležitý soubor a jeho jméno – europe.mbd, to si zapamatujte.

Odtud si tedy hra načítá mapu, ze složky map v zipovém souboru base.scs. A jak je to s modifikovanou mapou? Vsadím se, že pokud máte zájem modifikovat mapu, asi už jste si nějaké mapy stáhli z internetu. Podívejte se do složky modů. Možná tam máte pár souborů s modifikacemi, s příponou scs. Jsou to taky soubory zip? Jistěže ano a do těchto souborů se již můžeme podívat! Otevřete nějaký. Pokud na vás vyskočí upozornění, že systém neví, v jakém programu to má otevřít, tak:
1. Zvolte Vybrat program ze seznamu…
2. Podívejte se, jestli se v seznamu WinRar nenachází
3. Pokud ano, pokračujte ke kroku 4. Pokud ne, klikněte na Procházet, najděte složku, kde jste nainstalovali WinRar a zvolte soubor WinRar a dejte OK.
4. Zaškrtněte K otevření souborů tohoto typu… a dejte OK.

Soubor se nám konečně otevře a my vidíme jeho obsah. Pokud je k mapě víc souborů, v nějakém se musí nacházet složka map a uvnitř ní soubor, který se jmenuje úplně stejně, takže třeba europe.mbd.

A takto hra přistupuje k modifikacím: při startu se podívá na obsah svého vlastního souboru base.scs. Zná názvy souborů, se kterými má pracovat. Pak se podívá do složky modů a probere všechny zipové soubory, které tam najde. A v případě, že uvnitř nějakého z těch souborů najde soubor, který se jmenuje stejně jako některý v base.scs, bude jej upřednostňovat před tím svým originálním. Pro příklad, pokud existuje soubor

Dokumenty\Euro Truck Simulator 2\mod\supermapa.scs/map/europe.mbd

tak jej hra načte místo svého

Program Files\Euro Truck Simulator 2\base.scs/map/europe.mbd

A takhle přistupuje úplně ke všem souborům. Jakmile v zipech ve složce modů najde něco, co se jmenuje stejně jako něco v base.scs, na to svoje zapomene a bude používat to z modů.

Tady je asi vhodné zmínit se ještě o konfliktech modifikací. Pokud byste měli ve složce modů dvě různé modifikace s mapou, nikdy se nestane to, že by si je hra sama nějak uměla zkombinovat. Hra prostě v jedné modifikaci vidí soubor map/europe.mbd a v druhé modifikaci vidí to samé, tak se na ten druhý lidově řečeno vykašle. Z toho plyne, proč můžete mít jen jednu mapu, ze dvou trucků, které přepisují stejný originál, si taky můžete vybrat jen jeden a tak dále.

Takže až si zase někdy někde přečtete, že se dají dvě mapy použít dohromady, vězte, že ten člověk o tom buď nemá ani páru, nebo si z vás dělá srandu. Lze to udělat jedině lidskou prací a v editoru spojit importované mapy (ale pozor – i tohle jde jen ve výjimečných případech), a výsledkem bude opět jeden soubor, jedna mapa.

 


Jak zprovoznit editor

Fajn, na začátek něco teorie neuškodilo a teď se konečně podíváme na to, jak zprovoznit editor. První věc je, že hra nesmí běžet přes celou obrazovku. Pro fungování editoru je nutné spustit jí v okně. Můžete spustit hru a přepnout to v nastavení, ale stejně budeme upravovat jeden soubor, tak to vezmem jedním vrzem.

Otevřete v textovém editoru soubor Dokumenty\Euro Truck Simulator 2\config.cfg. Pokud na vás vyskočí hláška o tom, že Systém neví jak otevřít soubor, postupujeme úplně stejně, jako jsme postupovali u WinRaru a souboru .scs, akorát navigujeme na program PSPad.
Tak, nyní máte otevřený soubor config.cfg.
Najděte tam položky

usetg_console “0” a usetg_developer “0”

a tu nuly přepište na jedničky.

No, a pokud máte hru nastavenou na celou obrazovku, je potřeba ji přepnout do okna, takže najděte řádek

usetr_fullscreen “1”

a tentokrát přepište jedničku na nulu.
Takto upravený soubor uložte a už nám nic nebrání otevřít editor!

Nejdřív ale důležitá věc. Není to nutné, pokud už nějaké zkušenosti máte, ale bude lepší, pokud teď hned přesunete všechno, co máte ve složce modů, někam jinam. Předejdeme tím nedorozuměním při výkladu.

Hotovo? Ještě jedna drobnost, na kterou se často zapomíná, ale bez ní by se nám mapa nemusela uložit. Pokud máte Windows Vista nebo novější, klikněte pravým tlačítkem myši na ikonu hry, vyberte Vlastnosti, potom záložku Kompatibilita a zaškrtněte Spustit tento program jako správce.

Zkontrolujeme si ještě, jestli je vše v pořádku
1. Ve složce hry je vytvořená složka base a v ní složka map
2. Máme upravený config.cfg soubor
3. Máme prázdnou složku mod
4. Hru spouštíme jako správce

Pokud je vše v pořádku, můžeme konečně spustit hru a vrhnout se na první kroky v editoru!


Spuštění hry a editoru

Konzoli určitě znáte i z jiných her, dají se do ní psát příkazy ovlivňující chování hry. A konzole je i ve hrách SCS. Stačí stisknout klávesu  nalevo od klávesy 1 (pod klávesou Esc).

Teď záleží na tom, co chceme dělat. Máme dvě možnosti: buď spustit editor jen tak, bez mapy a nebo rovnou editovat mapu.

konzole_full

Pokud si vybereme první možnost, do konzole prostě napíšeme příkaz

edit

a stiskneme Enter. Okamžitě jsme v editoru.

editor_Cisty

My se ale teď budeme chtít podívat na originální herní mapu. Napíšeme edit mezera a teď napíšeme název toho souboru mapy, který jsme si měli zapamatovat, bez přípony .mbd. Takže pokud jsme právě v ETS 2, napíšeme

edit europe

chvilinku počkáme – a je to! Přímo pod sebou máte krajinu a koukáte právě na kousek, který si autoři v SCS prohlíželi jako poslední. Poslední pozice v editoru je totiž v mapě uložená taky, což nám dost pomáhá při pokračování ve stavbě.

Ono to tam není moc zajímavé, co? Chtělo by to kouknout se na nějaké město. Stiskneme klávesu F, z nabídky si vybereme například Brno a potvrdíme. Jsme tam v okamžiku a mělo by to vypadat přibližně jako na obrázku.

hledat_Brno

 

editor_Brno_full

 

Základní pohyb po mapě uskutečníme tak, že stiskneme pravé (pozor, pravé, ne levé) tlačítko myši a pohneme myší kýženým směrem. Mapa se dá oddálit a přiblížit buď pomocí kolečka myši (to je jemné zoomování) nebo pomocí kláves PageUp a PageDown (což je o trochu rychlejší).

Pokud chcete minimapu, která funguje úplně stejně jako ta ve hře, místo klávesy M používejte klávesu F5.

Mapu tedy vidíme z vrchu, ale jak brzo zjistíme, to nám stačit nebude. Brzo bude potřeba kontrolovat, co jsme postavili, ze všech směrů. Přepneme se tedy klávesou C do režimu volné kamery. Nyní se můžeme myší rozhlížet a klávesy WASD používat k volnému pohybu. Až vás to omrzí, stiskněte opět klávesu C pro návrat do režimu stavění.

volnakameraBrno

Chceme-li editor ukončit, otevřeme konzoli a máme dvě možnosti. Příkaz

exit

ukončí pouze editor a vrátí se na úvodní obrazovku hry. Oproti tomu příkaz

quit

ukončí ihned celý program.

Tak to byl takový lehký začátek plný nudné teorie, avšak nezoufejte, samotná práce s editorem již bude trochu zábavnější. V příštím díle se podíváme na stavbu silnic a na to, jak mapu uložit.

 

Komentáře jsou zakázány.

Translate »